Serviceföretaget PIMA firar 45 år – drömde om att grunda ett företag som skapar fler arbetsmöjligheter
Serviceföretaget PIMAs grundare Matti och Pirkko-Lisa Vihtari kom till Sverige under 60-talet med förhoppningen om att skapa en ljus framtid för deras familj. Tätt inpå deras flytt till Sverige grundades familjeföretaget som idag är ett av Sveriges största privatägda service- och städföretag. I samband med att Serviceföretaget PIMA firar 45 år har vi träffat en av företagets grundare, Pirkko-Liisa.
När paret tog steget att packa ihop sina liv i Finland och etablera sig i Sverige fanns en dröm om att skapa något större. Paret hade då fött sitt tredje barn Kimmo och såg stora möjligheter att stadga sig i landet. Arbetsmarknaden i Finland var tuff under 60-talet och vid en semester i Sverige hade Matti hört sig för vilket resulterade i en jobbmöjlighet som bilmekaniker. Pirkko-Liisa med ekonom- och lärarbakgrund i Finland hittade även hon ett jobb på en skola. För att kunna försörja familjen började paret även arbeta med lokalvård. Matti städade bland annat Älvsjömässan och olika renrumsmiljöer medan Pirkko-Liisa ägnade sig åt kontor- och butiksstädningar men även hemstädning hos privatkunder.
I bakhuvudet fanns hela tiden en dröm om att starta något eget och bygga från grunden. Efter några år i Sverige gjorde de slag i saken och startade den enskilda firman PIMA. Till en början bedrevs lokalvårdsverksamheten från deras hus i Mölnbo. Materialet tvättades i deras egen tvättstuga och förvarades i husets förråd. Alla resurser fanns inte på plats men de fann alltid en lösning på problemen som uppstod.
Matti hade under hela sitt liv önskat att kunna starta ett eget företag. Som liten sålde han glass i Finland för att få mat för dagen. Senare vann han priser för bästa säljare av bland annat bilar och kök. Han var en säljare i grunden och det var till stor nytta när vi startade PIMA, säger Pirkko-Liisa Vihtari, grundare av Serviceföretaget PIMA.
Företaget växer
När företaget började växa kunde paret säga upp sig från sina tidigare jobb och satsa helhjärtat på verksamheten. Med tiden krävdes det större utrymmen så paret flyttade till en lokal på Liljevallsgatan i Södertälje. Kort därpå fann de marken till vad som idag är bolagets huvudkontor i Södertälje.
Som den säljare Matti var så fick vi våra första kunder genom att han knackade dörr eller ringde. Till slut började företag och olika kunder kontakta oss för olika tjänster och leveranser, säger Pirkko-Liisa Vihtari.
Matti och Pirkko-Lisas hade en gedigen erfarenhet inom lokalvårdsbranschen och kunde snabbt leverera en tjänst när kunderna frågade. De hade kunskapen och kapaciteten att uppfylla kundernas krav vilket gjorde att Kungsörnen och Astra var några av företagets första kunder. Redan första sommaren blev renrumsstädning en del av PIMAs tjänsteutbud när PIMA utförde leveranser åt Astra. Därför kan företaget idag 45 år senare titulera sig som kunskapsledande när det kommer till rengöring och städning av renrumsmiljöer.
Matti ville skapa flera jobbmöjligheter
I början av företagets resa så var Matti den drivande parten. Han ville starta ett företag som skapar fler jobbmöjligheter för både familjen och övriga i samhället. Deras fyra barn har alla jobbat inom företaget under uppväxten. När de sedan blev vuxna har även döttrarna Kristiina och Katariinas respektive och deras familj varit en del av verksamheten. Pirkko-Liisa hade sedan tidigare ekonomisk bakgrund och kunde starta upp den administrativa delen inom företaget.
Under denna tid växte PIMA-familjen och flera nya ansikten anställdes. Pirkko-Liisa lärde bland annat upp Susanna Karlsson som varit anställd i över 18 år. Idag är Susanna ekonomiansvarig och en del av bolagets ledningsgrupp. Samuel Jönsson, som idag är Sverigechef och sitter i ledningsgruppen, började som lokalvårdare och har haft olika roller under årens gång. En annan person som stannat kvar inom företaget är lokalvårdaren Tuulikki Heikkilä.
Min granne tipsade mig om att PIMA sökte sommarvikarier och nu har det gått 26 år sedan dess. Det som fått mig att stanna kvar är mina härliga kollegor och våra underbara kunder, säger Tuulikki Heikkilä, lokalvårdare Serviceföretaget PIMA.
Vägskäl för PIMA
När Mattis hälsa blev sämre i slutet på 80-talet fick hela PIMA-familjen tillsammans med Kimmo och döttrarna respektive ta ett större ansvar för det operativa i verksamheten. De stöttade varandra och såg till att allt flöt på. När Matti sedan gick bort 98 var det inte en självklarhet att fortsätta driva företaget. Det var många bollar att hålla i luften och Pirkko-Liisa skulle inte klarat det själv. Hon förklarar att om sönerna inte hade valt att ta över och driva företaget vidare, så hade PIMA inte funnits idag.
För mig var det en självklarhet att uppfylla de löften som kunderna blivit lovade under perioden när Mattis tillstånd blev sämre. Tillsammans med hela PIMA-familjen så höll vi företaget vid liv. Efter att Matti gick bort, har jag och Kari jobbat tillsammans för att förändra och utforma ett företag som inte är sårbart. Vi gjorde bland annat ett arbete tillsammans med Almi gällande hur företaget skulle drivas vidare, säger Kimmo Vihtari, M&A, ansvarig för fusioner och förvärv, Serviceföretaget PIMA.
Kimmo Vihtari M&A, ansvarig för fusioner och förvärv.
45 år senare – PIMA lever vidare genom andra och tredje generationen
Passionen för lokalvård genomsyrar än idag hela verksamheten ut i fingerspetsarna. Serviceföretaget PIMA firar 45 år under juni och drivs idag av bröderna Kimmo Vihtari som ansvarar för fusioner och förvärv som M&A och Kari Vihtari är företagets VD. Hans dotter Josefine Eriksson jobbar på marknadsavdelningen och hennes kusin Samuel Paulander är säljansvarig.
Trots att vi är ett familjeföretag finns alltid ett professionellt förhållningssätt inom företaget. Det finns en värme och gemenskap som jag tror är en stor anledning till att företaget lever vidare 45 år senare, säger Josefine Eriksson, Marknadsförare, Serviceföretaget PIMA.
För Pirkko-Liisa är det en dröm att få komma in på kontoret 45 år senare och mötas av den tredje generationen och hela PIMA-familjen. Matti och Pirkko-Liisa ville ge alla i familjen möjligheten att få vara en del av företaget. Däremot är det inget tvång utan ska ske av fri vilja. Alla har börjat som lokalvårdare en gång i tiden och sedan utvecklats till andra roller inom företaget.
Företagets framtid
Idag är Pirkko-Liisa suppleant i PIMA Holding Koncernen där Serviceföretaget PIMA och dotterbolaget Städpulsen ingår. Hon får löpande uppdateringar om vad som sker och tycker det är roligt att fortfarande vara delaktig och ta del av företagets resa.
Det känns underbart att Serviceföretaget PIMA firar 45 år! Kari och Kimmo har tagit fram ett koncept och arbetssätt som kunderna verkar uppskatta. Jag tror att hemligheten till PIMAs framgång är att de har vuxit och fortsätter växa med företaget. De gör allt med passion och glädje, säger Pirkko-Liisa.
Något som hon är tydlig med att understryka är att det inte bara är familjen som står för framgången. Det krävs duktig personal för att kunna styra verksamheten mot de mål och drömmar som finns. PIMA-familjen växer och har personal som varit anställda väldigt länge vilket är ett kvitto på att de trivs. Hennes förhoppning är att företaget fortsätter att leva vidare i minst 45 år till inom familjen!