Serviceföretaget PIMAs grundare Matti och Pirkko-Lisa Vihtari kom till Sverige under 60-talet med förhoppningen om att skapa ett företag som gav familjen och övriga i samhället jobbmöjligheter. Tätt inpå deras flytt till Sverige grundades familjeföretaget som idag är ett av Sveriges största privatägda service- och städföretag. Bland de första kunderna var Kungsörnen, Astra och Vin- och Spritcentralen samt ett antal lokala företag.
Idag levereras första klassens tjänster
Idag har PIMA koncernen över 400 medarbetare och levererar första klassens tjänster inom Facility Management och integrerad service till arbetsplatser och verksamheter där städning och säkerställd renhet är grunden i leveransen.
Bland kunderna finns många välkända varumärken och ännu fler lokala företag och verksamheter. Några kunder som du kanske känner till är Ikea, Höganäs, Stena, Bioinvent, WorldTradeCenter, Nobina.
Men det stora flertalet är alla hundratals små och mellanstora verksamheter runt om i Sverige så som bostadsrättsföreningar, skolor och dagis, vårdcentraler, lokala verkstäder och industrier, reklam- och PR byråer, datacenter, konsultbyråer, redovisnings- och revisionsbyråer, banker etc.
På väg mot Sveriges bästa serviceföretag
Vår vision är att bli Sveriges bästa serviceföretag. Med branschledande kompetens och serviceglädje kombinerat med ett unikt och certifierat ledningssystem kan vi leverera första klassens tjänster till alla verksamheter i Sverige som vill ha rena, trivsamma och välfungerande arbetsmiljöer.
93,8% nöjda kunder (vi stannar inte där utan alla ska vara nöjda)
6 av 10 nya kunder väljer oss
19 % årlig tillväxt (senaste 7 åren)
400 medarbetarei koncernen(2022)
Prisvinnande yrkesskola
Certifikat, auktorisationer och erhållna priser
Alla tjänster är ISO 9001 certifierade för kvalitet och ISO 14001 certifierade för miljö. Vi är ett auktoriserat Serviceföretag och är medlemmar i Svenskt Näringsliv och Almega. Vi har kollektivavtal.
Pimagruppen har en egen yrkesskola där alla medarbetare utbildas. För det arbetet har vi erhållit priset ”Äpplet” från Servicebranschens yrkesnämnd med motivationen:
”Serviceföretaget PIMA AB har förtjänstfullt arbetet framåtblickande med organisations- och kompetensutveckling i branschen och för dess anställda.”
Dotterbolag, systerföretag och moderbolag
Idag har Serviceföretaget PIMA två dotterbolag, Städpulsen AB och MJ Städkonsult AB. Städpulsen AB är ett renodlat städföretag som levererar Svanenmärkt städning till privatpersoner men även lokala verksamheter. MJ Städkonsult AB är ett väletablerat serviceföretag som är verksamma inom städning och fönsterputs i Västra Götaland samt närliggande kommuner sedan 1988.
PIMA har även ett systerföretag, PIMA Bemanning & Rekrytering som hyr ut och rekryterar inom lager/produktion, administration/ekonomi, försäljning/marknadsföring, chefer och ekonomer.
Samtliga företag ingår i PIMAGRUPPEN, med PIMA Holding AB som moderbolag. Koncernen äger, startar och utvecklar specialiserade bolag inom integrerade servicelösningar, rekrytering, bemanning och personalområdet. Familjen Vihtari är än idag stolta och aktiva ägare i PIMAGRUPPEN.
Våra leveranser och mervärden
Engångsleverans
En kvalitetssäkrad tjänst som levereras en gång.
Yrkesutbildad personal
Egenkontroll av utfört arbete
Tydliga rutiner
ISO 9001 kvalitetscertifierat
Kollektivavtal
Dedikerad Service Manager
Kvalitetskontroll 4ggr/år
Professionella inköp av produkter och tjänster utanför kärnverksamheten
Abonnemang
Spara tid på att bevaka och få en personlig relation till serviceorganisationen.
Yrkesutbildad personal
Egenkontroll av utfört arbete
Tydliga rutiner
ISO 9001 kvalitetscertifierat
Kollektivavtal
Dedikerad Service Manager
Kvalitetskontroll 4ggr/år
Professionella inköp av produkter och tjänster utanför kärnverksamheten
Integrerad service
Få en integrerad FM leverans där ni har fullständig kontroll.
Yrkesutbildad personal
Egenkontroll av utfört arbete
Tydliga rutiner
ISO 9001 kvalitetscertifierat
Kollektivavtal
Dedikerad Service Manager
Kvalitetskontroll 4ggr/år
Professionella inköp av produkter och tjänster utanför kärnverksamheten
Sagt om oss
PIMA ställer alltid upp med bra service och kort varsel. Det arbetet som dom gör åt oss är både våra kunder och vi väldigt nöjda med.
Sedan ett år tillbaka har PIMA tagit hand om städningen på vårt kontor i Malmö. Städningen ställer höga krav på metodiken, då vi investerat i fina trägolv. Redan från dag ett insåg vi att valet av PIMA varit rätt, dels med resultatet, men också i dialogen mellan oss. Öppenhet, flexibilitet och delaktighet har lagt grunden för ett lyckat uppdrag.
Claes Sunebring
Country Manager
Flexibilitet och Kunskap. Med kort varsel behöver vi dra ner eller utöka resurser på t ex lager. Kunskap om krav och regelverk inom läkemedelsindustrin.
Hög kvalitet. Genomtänkta processer. Seriöst.
Vill man ha den bästa tänkbara servicen, expertisen och tilliten till ett företag är Pima ett självklart val. Sedan start har Pima levererat och uppfyllt våra önskningar och behov. Personalen är fantastisk och gör sitt yttersta för att hjälpa till. Vi kan inte tänka oss några andra än Pima! Ni är bäst, tack!!!!
Du kan välja fritt mellan ett, flera eller samtliga av stegen som presenteras nedan. Vi erbjuder nämligen allt från enstaka kvalitetssäkrade tjänster till komplett Facility Management. Oavsett vad du väljer får du vår samlade expertkompetens på din arbetsplats – och Sveriges bästa service på köpet.
Steg 1
Konsultation
Vi har lång erfarenhet av att konsultera olika verksamheter om hur de ska jobba med renhet och hygienfrågor. Det kan handla om rutiner som behöver ses över, material som måste ändras, värden som ska kontrolleras eller att en ny microflora tillkommit. Vi kan även finnas med redan i designfasen för att optimera faciliteterna. Vi arbetar fram den bästa lösningen tillsammans med er och rådger alltid utifrån best practice och högsta rådande kunskapsnivå.
Steg 2
Välj bastjänst
Vad krävs för att din arbetsdag ska bli lite enklare? När du väljer en eller flera bastjänster underlättar vi ditt arbete genom att exempelvis utföra företagsstädning, sköta fastighetsservicen eller säkerställa renhet. Du kanske har full koll på dina basbehov men behöver extra kompetens vad gäller städ eller hygien. Eller så vill du bara få hjälp med att skapa en trivsam arbetsplats som du och dina medarbetare kan vara stolta över. Välj mellan single service eller löpande abonnemang.
Steg 3
Tilläggstjänster
När du valt dina bastjänster kan du enkelt lägga till specifika tjänster utifrån dina behov för att skapa din unika och kompletta företagsservice. Varför inte passa på att höja humör och välmående hos dina medarbetare? Vi kan se till att det alltid finns färsk frukt efter lunchträningen och riktigt gott kaffe till eftermiddagsfikat. Ju fler tjänster du väljer desto mer tid – och pengar – kommer du att spara.
Steg 4
Bemannade funktioner
Är kärnverksamheten viktig för dig? I så fall förtjänar du att lägga allt ditt fokus på den, medan vi avlastar dig med resterande uppgifter. Vi kan bemanna delar av verksamheten samtidigt som bas- eller tilläggstjänster utförs. Det kan handla om reception, vaktmästeri eller något helt annat som inte rör själva kärnverksamheten. Låt oss sköta inköp och volymer, redovisa kvalitetsnivåer och optimera processer – samtidigt som vår kompetens och genuina serviceglädje präglar din arbetsplats.
Lösningar för offentlig sektor Parallellt med mässan Lösningar för offentlig sektor så arrangeras e-Hälsa+MVTe samt Framtidens Hälso & Sjukvård. En […]