Städning datacenter

Experter inom städning, rengöring och sanering i datacenter, datahallar och serverhallar.

Städning och kringtjänster för säkerställd drift och färre avbrott i datacenter och datahallar.

Sedan 1996 är PIMA kvalitetscertifierade enligt ISO9001 och miljöcertifierade enligt ISO14001 för städning, rengöring och sanering i datacenter, datahallar, och tillhörande el och vvs utrymmen. Kompletterat med våra kringtjänster får ni en helhetsleverantör för verksamheten och medarbetarna.

Städning, rengöring och sanering av datacenter, datahallar och serverhallar

Städning, rengöring och sanering av datacenter, datahallar och serverhallar med tillhörande utrymmen för el och ventilation är verksamhetskritisk. De är extra känsliga för smuts, elektrostatisk urladdning (ESD), partiklar och andra fysikaliska riskfaktorer som kan störa driften. Sedan 1978 har vi säkerställt renheten i datacenter med teknisk städning, rengöring och sanering. Läs mer om hur vi jobbar med Säkerställd renhet i olika branscher. 

ISO certifierad städning i datacenter och datahallar

Vi levererar ISO certifierad städning, rengöring och sanering enligt ISO 9001 och ISO 14001. Detta gäller även våra andra tjänster så som förbrukningsmaterialservice, konsultation och utbildning.

Byggstädning och uppklassning av datahallar, datacenter och serverhallar

Vi finns ofta med redan vid  planeringsfasen före byggnation av datacenter. Vi rådgörs om inredning för att undvika att smuts ansamlas och sprids i lokalerna och att det ska vara lättstädat. Vi håller byggarbetsplatsen ren och säker under byggnation. Efter byggnation så byggstädar vi och klassar upp serverhallen och under golven samt övriga utrymmen. Vi förbereder hallarna för installation av utrustningen.

Regelmässig städning och underhåll av datacenter och datahallar

Vi tar hand om den regelmässiga städningen av datacentret. Vi besiktar serverhallen, batterirum, fläktrum, övrig vvs och brandskydd för att upptäcka eventuella skador eller andra avvikelser tidigt och åtgärdar dessa innan de orsakat en incident. Vi fyller på förbrukningsmaterial, vätskor och diesel och testar att det fungerar.

Skadejour och sanering datahallar och datacenter

Om olyckan är framme så finns vår skadejour tillgänglig 24 timmar om dygnet 365 dagar om året för att rycka ut och sanera, vi förstår vikten av att driften av servrarna är verksamhetskritisk för er och era kunder.  

Gedigen erfarenhet och kompetens

Vår städning, rengöring och sanering samt konsultativa verksamhet utgår från Best Practice och mer än 40-års erfarenhet. Det genomsyrar kompetensen och utbildningen hos medarbetarna som säkerställer renheten i datacenter. Det märks även i valet av de ESD-klassade medel och material som används, HEPA filtrerade maskiner samt de tydliga och validerade metoder och tillhörande instruktioner som vi använder i vårt arbete.

Genom att arbeta med förebyggande städning och rengöring, med rätt underhåll och vår skadejour som finns till hjälp med sanering när olyckan är framme så kan vi förhindra avbrott och ekonomiska förluster i er verksamhet.  Nedan ser ni våra tjänster.

Kompletterande tjänster till kontoret och medarbetarna

Oavsett hur din arbetsplats ser ut är den en del av företagets ansikte utåt. För att du ska vara fri att göra ditt jobb behöver allt runt omkring flyta på som det ska. Papperskorgarna ska tömmas, fikarummet städas och det ska finnas ett gott kaffe, kalla drycker och frukt eller chokladbit lagom till mötet. Allt detta är viktigt – vare sig du ska ta emot kunder, hålla en workshop eller ha en spontan avstämning med kollegorna. Läs här om våra Facility Services som tillsammans med säkerställd renhet bildar en helhetslösning för arbetsplatsen och verksamheten. 

Tjänster inom datacenter

Byggstädning

Vi finns ofta med redan vid  planeringsfasen före byggnation av datacenter. Under bygget så håller vi byggarbetsplatsen ren och säker, efter byggnation så byggstädar och klassar vi upp serverhallen och under golven samt övriga utrymmen, så att datacentret är redo för installation av utrustningen.

Tekniskstädning

Vi levererar ISO 9001 kvalitetscertifierade och ISO 14001 miljöcertifierade tjänster inom städning, rengöring, förbrukningsmaterial, konsultation och utbildning. Vi tar hand om den regelmässiga städningen av datacentret.

Storstädning

Med regelbundna sekvenser städar vi under golvet, över racken och ser till att eliminera risken för brand samt andra eventuella faktorer som kan störa verksamheten.

Golvvård

Med polish framtagen för känsliga miljöer får du ett skyddande lager som förhindrar statisk elektricitet som kan slå ut känsliga komponenter i hallen.

Sitekontroll

Vi besiktar serverhallen, batterirum, fläktrum, övrig vvs och brandskydd för att upptäcka eventuella skador eller andra avvikelser tidigt och åtgärdar dessa innan de orsakat en incident. Vi fyller på förbrukningsmaterial, vätskor och diesel och testar att det fungerar.

24/7 Jour

Om olyckan är framme så finns vår skadejour tillgänglig 24 timmar om dygnet 365 dagar om året för att rycka ut och sanera, vi förstår vikten av att driften av servrarna är verksamhetskritisk för er och era kunder.  

Kontakta oss

Så går det till

01

Boka möte

Fyll i era kontaktuppgifter och en kort beskrivning av ert behov i kontaktformuläret nedan.

Vår säljkonsult återkommer till er inom kort. När det gäller konsultation och utbildning så brukar vi kunna besvara frågor direkt per telefon och mejl och komma fram till en passande lösning.

För övriga tjänster bokar säljkonsulten en tid för ett besök hos er.

02

Möte och genomgång

Om vi kommer överens om ett besök går vi noggrant igenom ert behov och rådande förutsättningar. Det är brukligt att redan under detta möte genomföra en första besiktning av verksamheten.

Tillgång till SOPar och rutinbeskrivningar är en förutsättning för att kunna ta fram ett förslag till lösning.

Tillsammans med vårt team av experter arbetar sedan konsulten fram ett förslag till lösning.

Under nästa möte presenteras förslaget och tillsammans med er fastställs samarbetet. När ni är nöjda så bestämmer vi tillsammans vilket datum arbetet skall börja.

03

Vad händer sen?

Det är nu vi jobbar på med det som vi älskar att göra – alla våra processer för att kunna leverera en bra tjänst som ni kan vara trygg med. Mycket av arbetet märker ni inte av eftersom vi frigjort er från tiden det tar att behöva tänka på det.

I korthet:

  • Vi tillsätter en dedikerad Service Manager som tar hand om er.
  • Service Manager bekräftar startdatum för leveransen till er.
  • Service Manager säkerställer därefter att uppstarten går smidigt enligt våra utförliga processer för uppstart och leverans.
  • Efter uppstarten blir Service Manager ansvarig kontaktperson för den fortlöpande leveransen. Service Manager och säljkonsulten ansvarar sedan tillsammans för vidareutveckling av vårt samarbete.

Senaste från kunskapsbanken

guide

Miljövänlig fönstertvätt av 12 467 glasrutor hos Newsec

Newsec är norra Europas största fastighetsförvaltare och de har använt sig av PIMA sedan ett par år tillbaka. PIMA:s huvudsakliga uppgift har varit att tvätta fönstren på fastigheten Kungsbrohuset – en byggnad med 12 467 glasrutor och balkonger med glasräcken som totalt är 800 meter långa.

Blogg

Miljövänlig fasadtvätt och fönsterputs

Hur kan fasadtvätt och fönsterputs göras mer miljövänligt? Traditionell fasadtvätt och fönsterputs utförs med vanligt dricksvatten vilket naturligt innehåller mineraler […]

Se alla inlägg