Möt vår nationella PIMA representant – Samuel

Från de gröna skogarna i Gnesta till vårt kontor i Södertälje, möt Samuel – vår nationella PIMA-representant och säljledare. Samuel brinner för att utforma servicelösningar som hjälper verksamheter att nå framgång. I det här blogginlägget får du höra varför PIMA var det självklara valet för honom.

Vägen till PIMA

Samuel växte upp i Södermanland, i den lilla staden Gnesta. Som en del av familjeföretag PIMA fick Samuel tidigt lära sig om arbetslivet. Redan från unga år hade han sommarjobb inom företaget, där han fick göra allt från att städa lagret till att arbeta ute hos kunder.

Ett av hans första riktiga jobb var trappstädning, han minns hur kul och spännande det var att lära sig och arbeta ute hos kunderna. Under dessa tidiga år lärde sig Samuel mycket, från att tjäna sina egna pengar till att förstå vikten av service och kundkontakt.

”Jag minns särskilt en sommar när jag klippte gräset på Spendrups stora fält, sittande på en åkergräsklippare mitt i den härliga sommarvärmen”, berättar Samuel.

Efter gymnasiet fick Samuel en position på Astra, där han arbetade i en specialavdelning för renrum. Han blev snabbt teamleader och fick ansvaret för fyra personer, där han hanterade arbetstillstånd och andra administrativa uppgifter. Detta var ett betydande steg i hans karriär.

Därefter arbetade Samuel för ett annat företag inom läkemedelsindustrin, där han förvärvade omfattande kunskaper om processer, skrivning av instruktioner, och arbete med LEAN och 5S i renrum.

Samuel - PIMAs nationella säljare

Från lokalvårdare till säljare och säljledare

Senare öppnades en säljtjänst på PIMA, och detta kändes som en naturligt steg för Samuel, trots att det var nytt och okänt. Hans drivkraft och vilja att hitta lösningar på kundernas problem gjorde att han snabbt anpassade sig. Med erfarenheter från renrum, livsmedelsindustrin, kontorsstädning och specialstädning kände han sig trygg i sin nya roll och med företagets tjänster, vilket visade sig vara mycket viktigt. Idag är Samuel nationell representant och säljledare på PIMA.

Samuel är känd för sitt medkännande förhållningssätt samt förmågan att ge det där lilla extra och säkerställa att leveransen utformas efter kundens behov. Han har en stark vilja att hjälpa människor och brinner för att bygga meningsfulla relationer i sitt arbete som säljare och säljledare. 

”Jag ser varje kundmöte som ett tillfälle att utbyta kunskap och djupdyka i kundens verksamhet”, berättar Samuel.

Dagarna som lokal PIMA representant på kontoret i Södertälje

Som en del av PIMA-teamet finns det en stor variation i arbetsuppgifterna. Samuels dag börjar oftast med att jobba igenom mailen, gå igenom dagens möten och till sist sätta en agenda för dagen! Varje morgon har han en kort 5 minuters avstämning med säljteamet och marknadsavdelningen.

En av Samuels främsta egenskaper är hans förmåga att lyssna. Han tar sig tid att verkligen förstå varje kunds unika behov och önskemål. Genom att lyssna noga kan han kundanpassa lösningar för varje verksamhet. Detta personliga engagemang är vad som utmärker PIMAs säljare

 

Stolt över att få företräda PIMA

Det som han uppskattar allra mest är en fin kontakt med kunderna och positiv feedback. Att kunna bygga en genuin relation och kemi med olika kundtyper ger honom energi och glädje. Det motiverar till att fortsätta hjälpa och skapa unika kundupplevelser. 

Jag är stolt över möjligheten att få vara nationell PIMA – representant och stärka varumärke, framförallt att vi erbjuder auktoriserad samt ISO-certifierade tjänster till alla verksamheter. För mig som individ är det viktigt att en hållbarhet infinner sig från start till slut. Något som jag och alla säljare hos PIMA kan garantera med säkerhet, berättar Samuel.

En vanlig utmaning han stöter på bland kunderna är att de utformat egna städrutiner som själ mycket tid av den som är ansvarig för verksamheten. Han minns ett besök där kunden hade lyft och byggt ställningar själv för att utföra fönsterputs. När PIMA kom in kunde riskerna elimineras och fönsterputsningen kunde genomföras mer effektivt med vår repteknik som varken kräver liftar eller ställningar. Det blev inte bara billigare utan också ett bättre arbete. Sådana utmaningar löser PIMA på några få dagar och kan även erbjuda fönsterputsabonnemang som passar kundernas behov.

”Vi frigör deras tid och låter proffsen sköta städningen, vilket är en stor lättnad för våra kunder,” berättar Samuel.

Samuel PIMAs nationella säljare

Vad är det roligaste med att jobba på PIMA?

Det roligaste med att jobba på PIMA är interaktionen med kunderna och att få uppleva olika arbetsmiljöer. Jag får möjligheten att se allt från tillverkningen av pasta till mediciner och mikrochips. Det ger mig en djupare förståelse för hur viktiga våra tjänster är och vilka behov och krav kunderna har. Varje försäljningsuppdrag kräver sitt eget tänkande och förberedelser, vilket jag verkligen uppskattar. En viktig egenskap för att lyckas som säljare är att ha en grundläggande vilja att hjälpa människor och att vara lyhörd för kundens behov.

”Det är vanligt att man säger att man måste sälja något 5 dagar i veckan, men med insikten har jag lärt mig att det egentligen handlar om att leverera rätt lösningar som faktiskt löser kundens problem och behov,” berättar Samuel.

Familjeliv och fritid 

Samuel är inte bara en skicklig säljare utan även en passionerad familjeman. På fritiden ägnar han mycket tid åt fiske och båtliv, tränar regelbundet, och njuter av att vara ute i naturen tillsammans med sin familj. På somrarna älskar han att tillbringa tid i sin sommarstuga.

Samuel utformar en lösning som passar er verksamhet 

Samuels arbete är inte bara en karriär utan även en passion som genomsyrar allt han gör. Är du intresserad av att se över din nuvarande lokal- och servicelösning och önskar professionell hjälp? Kontakta din nationella PIMA representant via telefon: 070 897 78 15 eller mail: samuel.paulander@pima.se , du kan även boka ett möte med han direkt via knappen nedan. Samuel står redo när du behöver hans hjälp. 

Boka möte med Samuel här!