Hur rent är ert kontor – egentligen?

Vi brukar prata om upplevd renhet i jämförelse med verklig renhet. Har din arbetsplats kaffekoppar i fönstren och bananskal i papperskorgarna (som inte töms i tid)? I det här blogginlägget går vi igenom små faktorer som kan påverka hur rent ert kontor verkligen upplevs.

Upplevd renhet

Många upplever sin arbetsplats som renare än den faktiskt är. De som i regel har bäst koll på kontorets standard är medarbetarna som jobbar där dagligen – inte de enstaka cheferna som tittar in någon gång i veckan för att se till att allt flyter på som det ska. Att det är rent betyder inte bara att golvet har dammsugits, skrivborden torkats av och soporna tömts. Det är också viktigt att se till detaljerna. Har ni koll på att whiteboardtavlan rengörs i tid för mötet, att kaffemaskinen inte får bestående fläckar (eller kalkar igen) och att frukten slängs innan det blir bananflugor? Om inte kan det vara dags att se över städrutinerna. Här kommer några exempel på vad verklig renhet egentligen innebär.

 

Verklig renhet

1. Konferensrummet är alltid redo

Ingen ska behöva bjuda in en grupp med kunder och mötas av ett rörigt konferensrum. Stolarna ska stå i ordning, bordet vara avtorkat och fritt från prylar. Du ska inte behöva ursäkta dig och duka bort gamla kaffekoppar eller papper som blev över från föregående möte. Helst ska konferensrummet också vara redo med glas och en karaff vatten. Det ska inte heller behöva finnas några gamla anteckningar (eller roliga meddelanden kollegor emellan) kvar på whiteboardtavlan.

2. Entrén är tipp topp

Det första kunder och medarbetare möts av när de stiger in på kontoret är entrén. Därför är det extra viktigt att den är presentabel, för att göra ett bra första intryck. Mattan ska vara grusfri, speglar avtorkade och kuddarna i soffan puffade. Om lokalerna är välskötta kommer också medarbetarna att trivas bättre, vilket ökar chanserna att receptionisten hälsar besökare välkomna med ett glatt (och äkta) leende.

Vad tycker och tänker egentligen kunden om er som företag baserat på första intrycket? Det går att tolka in mycket i ostädade lokaler och missnöjd personal. Läs mer i blogginlägget “Så upplever kunderna ditt kontor”.

3. Helhetsbilden

Här gäller det att vara uppmärksam på detaljerna. Lokalen kan vara bra städad överlag, men betyget dras ändå ner om det står kaffekoppar i fönstren, ligger opantade burkar i köket och bananskal i papperskorgarna. Små saker påverkar helheten i högsta grad. Särskilt för medarbetarna som tjatat om att städpersonalen ska plocka bort disken från fönstren och tömma papperskorgarna oftare – utan resultat. Att få göra sin åsikt hörd och känna att man har utrymme att påverka är också en viktig del av arbetsmiljön.

Alla vill såklart ha ett inbjudande kontor – en plats där människor kan mötas, integrera och göra ett bra jobb. I “Din guide till att skapa en trivsam arbetsmiljö” går vi igenom tre faktorer som alla kontor mår bra av att se över.

Ladda ner: Din guide till att skapa en trivsam arbetsmiljö