Vad finns det för benämningar inom Facility Management?

Inom Facility Management finns det flera begrepp som ibland kan blandas ihop eller förväxlas med varandra. Facility Management och Facilities Management används ofta och har lika innebörd. Begreppet har sitt ursprung från USA och 1980-talet. Vi har sammanfattat några av de vanligaste begreppet och dess skillnader: 

Facility Services (FS): 

Vid Facility Services (FS) används ett verkställande perspektiv där bestämda tjänster utförs. Ett FS-företag tillhandahåller flera tjänster från olika områden. Det kan handla om individuella tjänster som lokalvård, desinfektion av vissa ytor, bemanning av reception, posthantering, påfyllning av kaffe och dryck, kontorsmaterial och vaktmästeri. 

Facility Management (FM): 

Facility Management syftar till den strategiska ledningen och styrningen av resurser och tjänster som krävs för en facilitet. Ibland tar FM form och kan bedrivas i egen regi eller via tjänsteföretag med både tjänstespecifika eller helhetsleverantörer. 

Vid Facility Management även kallad Integrerad Facility Management (IFM) tas en mer övergripande roll där organisering, styrning och utvecklande av funktionerna står i fokus. Genom att ansvaret läggs över på en eller flera personer tar en mer övergripande roll där organisering, styrning och utvecklande av funktionerna står i fokus. Allt för att underlätta samt effektivisera kärnverksamheten och därmed frigöra tid. Du slipper oroa dig över att smarta tal utformas eller att relationerna med energibolag och hyresvärd är i goda händer. Trygga arbetsmiljöer och servicefunktioner utformas på arbetsplatsen. En Facility Manager ansvarar därmed över byggnaden och utrustning men även känslan i byggnaden genom inredning och andra element som i sin tur ska främja produktiviteten.