Så upplever kunderna ert kontor

Vad tycker och tänker egentligen kunden om er som företag baserat på första intrycket? Det går att tolka in mycket i ostädade lokaler och missnöjd personal. I det här blogginlägget tar vi upp några saker som är bra att tänka lite extra på när det gäller kontoret inför kundbesöket.

1. Rent och fräscht = en seriös samarbetspartner

Att det är rent på arbetsplatsen gör inte bara personalen och arbetsmiljöverket glada, det talar också om för kunderna att ni är ett seriöst företag. Tänk dig själv att du ska anlita en leverantör, vilken är du mest positivt inställd till? Den som bjuder in dig till ett kontor som är skinande rent eller den vars konferensrum var fyllt med gammal disk?

Detta kanske känns som bagateller, men det är saker som dina kunder kommer lägga märke till. Visa att ni är ett företag som går att räkna med, genom att ta hand om era lokaler. Ni behöver inte ha flashig inredning eller dyra möbler – men ni behöver prioritera städningen. Det kommer göra mycket för första intrycket.

Din guide till att skapa en trivsam arbetsmiljö

 

2. Väl påfyllt = bra service

När kunden väl är på plats är det viktigt att saker och ting fungerar som de ska. Finns det nykokat kaffe och kaffefilter? Eller te om kunden föredrar det? Att det finns något att bjuda på är obligatoriskt – och det ska helst vara något mer än ett glas vatten.

Att det är välfyllt med förbrukningsartiklar tyder på att ni är serviceminded och har koll på läget. Ett företag som glömmer att beställa något så viktigt som toalettpapper kan tolkas som ett företag som låter saker falla mellan stolarna – och det är ni ju inte, eller hur?

Genom att optimera arbetsmiljön kan du både ta bort irritationsmoment, visa din uppskattning mot personalen och skapa trevligare stämning. I det här blogginlägget listar vi tre små grundfaktorer som skapar stor trivsel på jobbet!

 

3. Bra stämning

Hur mår egentligen era medarbetare? Hälsar de glatt när en kund kommer förbi på besök eller stirrar de blint in i sina datorskärmar? Det är oerhört viktigt att du är lyhörd för förbättringar i arbetsmiljön – det påverkar inte bara personalens välmående, utan också prestationsförmågan och intrycket av arbetsplatsen som helhet. Kunden kommer känna av om det är bra eller dålig stämning på kontoret generellt.

Det är dessutom såklart större chans att kunden anlitar er om det syns att personalen gillar sitt jobb. För någon som gillar sitt jobb kommer i regel också vara duktig på det. Dessutom kommer projektet att präglas av god stämning och entusiasm.

Finns det något du kan göra för att förbättra arbetsmiljön på ditt företag? Ta ett snack med personalen och se vad det finns för önskemål. Ibland kan det räcka att bara få prata av sig och uttrycka sin åsikt. Det kanske finns irritationsmoment på kontoret som du fram tills nu inte hade en aning om – och som är lätta att eliminera. Att se till att papperskorgarna töms innan de blir överfulla eller att er långsamma kaffemaskin byts ut, till exempel!

Vid bristande Facility Service hamnar kunder, kvalitet och varumärke ofta i kläm. Vi på PIMA kan hjälpa er varsamhet att fungera oavsett situation. Städning, kaffe eller frukt? Samla alla dina tjänster till en kontakt.

KONTAKTA OSS