Möt Susanna – Vår HR- och ekonomichef med ett starkt engagemang för hållbarhet

I maj firar Susanna 20 år på PIMA! En imponerande resa fylld av engagemang och utveckling. Hon var med redan från start och arbetade nära grundaren Pirkko-Liisa Vhitari. Idag ansvarar hon för HR- och ekonomiavdelningen med ett starkt fokus på hållbarhet, miljö och kvalitet.

Sedan maj 2005 har Susanna varit en del av PIMA och i år firar hon imponerande 20 år inom företaget. Idag innehar hon rollen som HR- och ekonomichef, men hennes ansvar sträcker sig betydligt längre än så. Hon arbetar aktivt med kvalité- och miljöfrågor och säkerställer att PIMA uppfyller de krav och certifieringar som krävs för att bibehålla hög standard inom branschen.

Att styra en växande verksamhet

Med certifieringar som ISO 9001 och ISO 14001 har PIMA lagt grunden för kvalitet och miljöansvar. Susanna ser det som sin uppgift att säkerställa att alla processer fungerar, att kunders, medarbetares och myndigheters krav tillgodoses och att företaget fortsätter att utvecklas på rätt sätt.

”Det är kul att styra och se till så att alla jobbar mot samma mål. Alla har en viktig del i en större process, och jag ser helheten.”

Den resa som PIMA gjort under hennes tid i företaget är minst sagt imponerande. Från att ha varit en lokal verksamhet i Södertälje har företaget vuxit till en hel koncern med 650 medarbetare runt om i landet. Mycket har förändrats, inte minst det administrativa arbetet. När Susanna började på PIMA som ekonomiassistent och löneadministratör var arbetet manuellt, med löner som knappades in i olika system och papper som skickades runt. Idag har digitalisering och automatisering effektiviserat verksamheten avsevärt.

En oväntad väg till PIMA

Karriären inom ekonomi och HR var inte självklar från början. På gymnasiet gick Susanna en bageriutbildning och drömde om att bli tårtmakare. Efter en tid i Grekland och jobb på lager tog hon tag i studierna på nytt och utbildade sig inom ekonomi och HR. Via en kollega från lagerjobbet fick hon tips om PIMA och så började hennes resa inom företaget.

Balansen mellan arbete och fritid

Utöver sitt arbete är Susanna en aktiv person. Hon har en stor familj med två barn på 15 och 18 år, och hennes dotter har börjat sommarjobba på PIMA. Susann är också engagerad i orientering och arbetar som ungdomstränare inom sporten. Dessutom är hon ofta kassör i olika föreningar, vilket speglar hennes intresse för ekonomi även utanför jobbet.

Framtiden för PIMA

PIMA växer snabbare än någonsin och under 2025 satsar företaget på att införa arbetsmiljöcertifieringen ISO 45001. Arbetet förbereds redan nu för att säkerställa att allt går smidigt. Branschen är tuff, med många aktörer och tyvärr också många oseriösa företag. Susanna betonar vikten av att PIMA alltid ska vara en arbetsgivare som tänker på både kunder och anställda. Kollektivavtal och en arbetsmiljö där det går att kombinera familjeliv och jobb är avgörande.

”Vi tjänar inte mer pengar på att slita ut personalen. Städbranschen är ofta ett första jobb för många som kommer till Sverige, och vi vill ge dem en bra start.”

Ett minne som tydligt speglar PIMAs betydelse är hur tidigare anställda från Polen, som fick sina första jobb i Sverige hos PIMA, kom tillbaka för att berätta om sina egna framgångar. Med en stark förankring i företagets historia, en blick för helheten och ett brinnande engagemang för kvalitet och arbetsmiljö, ser Susanna fram emot att fortsätta utveckla PIMA in i framtiden.

Susanna hr- och ekonomichef