Få utsidan att spegla företagets insida

Är du medveten om hur kunder, konkurrenter och medarbetare ser på ditt företag? Det är lätt att fastna i sin egen uppfattning och ta för givet att omgivningen tänker likadant. Vi lägger stor betydelse vid att arbetsplatsen ska spegla företagets varumärke. Att få utsidan att spegla företagets insida - i det här blogginlägget berättar vi mer om det.

Vad vill ni förmedla?

Fundera på vad ni som företag vill förmedla – till både kunder, konkurrenter och personal. Vilken typ av företag är ni? Är ni nytänkande eller traditionella? Finns det särskilda krav på er yrkesspecifika verksamhet i form av renhet eller kvalitetssäkring? Det är viktigt att utsidan speglar företagets insida.

Det finns flera sätt att optimera arbetsmiljön för att matcha det ni står för, så utsidan speglar företagets insida. Ni kanske vill måla ett helt rum i samma färg som er logga, bjuda kunder på chokladbitar med företagets namn på eller möblera ett vilorum med saccosäckar. Oavsett hur ni vill inreda, utforma och anpassa er arbetsplats kan ni välja att göra det på ett sätt som speglar ert varumärke.

Sträva efter att skapa en trevlig stämning på arbetsplatsen. Kanske genom att investera i en extra bra kaffemaskin eller se till att städningen håller hög standard. Att ni visar att ni tar hand om era medarbetare – och att de trivs – talar också om för omvärlden vilken typ av företag ni är.

Kollegor som slänger bananskal i papperskorgarna, kaffemaskiner som strular och stökiga konferensrum. Är igenkänningsfaktorn hög? I det här blogginlägget tar vi upp fem situationer som vi tror att många kontorsmedarbetare känner igen sig i!

 

Boosta varumärket och spegla företagets insida

Att ni tar väl hand om era lokaler visar inte bara att ni är en seriös verksamhet – det är också viktigt på grund av lagkrav. Vilka krav som är aktuella för er och hur ni ska förhålla er till dem beror på arbetsplatsen. Ett vanligt kontor har till exempel inte samma regler som datahallar och renrum. Att ni uppfyller kraven är viktigt för varumärket, det visar att ni strävar efter kvalitet.

Vad behöver ni göra för att kunder som besöker era lokaler ska få ett gott intryck och för att personalen som jobbar hos er ska trivas? Alla arbetsplatser har olika behov. För någon är det viktigt att se till att blommorna i receptionen byts ut innan de vissnar och för andra att det görs regelbundna mikrobiella provtagningar för att säkerställa renhet.

Föreställ dig hur det skulle kännas att som utomstående kliva in på er arbetsplats. Skulle du bli positivt inställd till att samarbeta med (eller jobba på) ert företag? Om inte, varför? Tänk till kring vad ni kan göra för att skapa ett ännu bättre första intryck. Det kan vara något så litet som att se till att papperskorgarna töms oftare eller att det alltid finns kaffe på plats. Här ser ni vikten av att utsidan speglar företagets insida.

Vid bristande Facility Service hamnar kunder, kvalitet och varumärke ofta i kläm. I den här guiden går vi igenom några av de vanligaste konsekvenserna av dålig Facility Service – och hur du kan förebygga dem.

Ladda ner vår guide: Vad kostar egentligen dålig Facility Service?