Vikten av att optimera arbetsmiljön

Hur trivs medarbetarna på din arbetsplats? Är de nöjda med tillvaron eller skickar de ut arga mejl där de läxar upp personerna som har diskvecka? Genom att optimera arbetsmiljön kan du både ta bort irritationsmoment, visa din uppskattning mot personalen och skapa trevligare stämning. I det här blogginlägget listar vi tre små grundfaktorer som skapar stor trivsel på jobbet!

1. Minimera irritationsmoment – för att optimera arbetsmiljön

Något som ofta skapar irritation på kontoret är när saker och ting inte fungerar som de ska. Personalen förväntar sig i regel att arbetsplatsen lever upp till en viss standard. Det är ett måste att toalettpappret aldrig tar slut, att papperskorgarna blir tömda i tid och att kaffemaskinen fungerar. Hur ser det ut på ert kontor? Kan ni bjuda över kunder med kort varsel utan att behöva oroa er för att konferensrummet är stökigt eller kaffet slut? Små detaljer omvandlas alldeles för lätt till stora irritationsmoment. Därför är det viktigt att optimera arbetsplatsen efter era behov för att ökad trivsel på kontoret. Vilka detaljer kan ni se över för att underlätta arbetet och undvika dålig stämning?

 

2. Rent och fräscht

Att det ska vara städat på arbetsplatsen är en självklarhet för de flesta. Vad innebär renhet för er? Är det kanske att entrén är fri från grus, att receptionsdisken är fläckfri eller att konferensrummet alltid står redo för morgonmötet? Alla företag har olika preferenser när det kommer till städning. Se över vad just er arbetsplats behöver och våga vara kräsna när ni anlitar städpersonal. Både kunder och medarbetare kommer märka skillnaden. Lägg lite extra krut på att hålla speglarna på toaletterna rena, kaffekoppar undanplockade från skrivborden och gemensamma ytor avtorkade. Visa att ni är lika måna om kontoret (och personalen som jobbar där) som ni är om att leverera bra resultat till kunderna!

 

3. Det där lilla extra – för att optimera arbetsmiljön

Hur visar du uppskattning mot din personal? Det man inte förväntar sig blir man i regel mer tacksam för. Du behöver inte köpa in nötter till kontoret, fylla varuautomaterna med energidryck eller investera i en extra lyxig kaffemaskin. Men om du väljer att göra det kommer det garanterat uppskattas av dina anställda. Fundera över vad du kan göra för att ge personalen guldkant på vardagen. Du kanske kan komma överens med städpersonalen att de återvinner eller pantar alla flaskor och burkar efter fredagens afterwork? Då behöver ingen av dina medarbetare komma in tidigt på måndagen för att röja upp. Eller du kanske avlasta kontorsassistenten – som redan har fullt upp som det är – från inköp av förbrukningsartiklar?

Vid bristande Facility Service hamnar kunder, kvalitet och varumärke ofta i kläm. I den här guiden går vi igenom några av de vanligaste konsekvenserna av dålig Facility Service – och hur du kan förebygga dem.

Ladda ner vår guide: Vad kostar egentligen dålig Facility Service?